Veckan som varit V.41

Hejsan

Denna vecka har vi avslutat arbetsområdet: vikingatiden (historia i So) jag kommer återkomma med feedback kring det läxförhör som eleverna gjorde. Nästa område blir Sverige (geografi).  Jag kommer att lägga ut en planering så att ni kan se vad som bedöms och hur.

I NO  har vi en diagnos nästa fredag , mer info finns i ett separat inlägg.

I matten arbetar vi vidare med multiplikation , vi kommer även att gå in på division. Eleverna behöver automatisera tabellerna för att det ska bli säkrare. Jag fick ett tips på föräldramötet angående en app som heter Gruvfåglar där eleverna kan tävla mot dator eller kamrat, där kan eleverna välja vilka tabeller han/hon vill träna. Eftersom appen inte finns i Växjö appstores utbud behöver jag undersöka möjligheterna att ladda ner den till eleverna. Vill man kolla in den själv får man det, men det är inget krav då den kostar 20kr.

I Svenskan har vi påbörjat skrivtemat Sagan om mig som vuxen i världen, vi har hittills skrivit brev till oss själva i framtiden. Jag har under veckan samlat in elevernas tankar kring vad de vill göra inom ramen för temat.

I tekniken arbetar vi med de enkla maskinerna, eleverna gör mindre experiment.

 

Sammanfattning av föräldramöte

Vi pratade om vilka som jobbar i klassen och schemat.

Vi pratade lite om höjda krav i och med att eleverna går i åk 4.

Vi pratade om personalsituationen på Tolg skola och jag lugnade med att klassen ännu inte berörs av detta.

Vi valde klassrepresentanter till föräldraföreningen.

Vi pratade också om läxor , vi bestämde att jag från och med nästa vecka ändrar rubriken till LÄXA istället för frivillig läxa så att ni föräldrar får hjälp att trycka på att de ska göras. Eleverna kommer att få hem ett litet papper där ni föräldrar fyller i att barnen gjort läxorna. Vi kom överens om att i gärna också får hjälpa mig att rätta dem  så att jag kan kolla igenom den bara så underlättar det min börda:).

Jag lovade också att jag ska försöka förtydliga vad eleverna har att läsa på inför läxförhör/diagnoser. Jag berättade att jag valde ge eleverna en tankekarta till läxförhöret om vikingatiden, samt instuderingsfrågor till diagnosen i NO, detta för att låta dem testa olika instuderingsmetoder, dels också för att jag ska kunna se vad de verkar ha mest nytta av.

Har ni några frågor får ni gärna höra av er till mig

 

Trevlig helg

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *