Att kunna till diagnos 4 i NO ; Naturen på vintern
Till diagnosen i NO fredag den 1/3 ska eleven kunna:
visa att han/hon har grundläggande kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att beskriva med hjälp av begrepp;
eleven beskriver organismers anpassning till sin miljö
Instuderingsfrågor:
*Hur kan växter klara sig på vintern? De kan övervintra som frön. Vissa växter vissnar men rötterna överlever under marken. En del får skydd, blir ludna eller klibbiga (det klibbiga är socker som skyddar dem från att frysa).
* Hur klarar sig djur under snön? De kan gå i dvala. En del djur bor i gångar under snön , där är det varmare.
* Hur klarar sig växter under snön? De kan övervintra. Snön fungerar som ett isolerande lager , det är varmare under snön än ovanpå.
* Vad menas med växelvarm? Att djuret kan ändra kroppstemperatur.
* Ge ett exempel på ett djur som är växelvarmt?orm, ödla, groda
* Vad menas med dvala? En djupsömn som vissa djur går i. Kroppstemperaturen sjunker så att det inte går åt lika mycket energi, då behöver djuret inte vakna och äta. Djuret har också lättare att hålla sig varm.
* Ge exempel på djur som går i dvala? Björn, grävling
* Varför går vissa i dvala och andra inte? Djur som sover klarar inte vintern annars, de har kanske ont om mat eller deras päls är inte anpassad för klimatet.
* Varför flyttar vissa fåglar och andra inte? En del fåglar har inte tillräckligt med mat på vintern då de äter sådant som inte finns till exempel mask.
* Hur är fjällräven anpassad till sin miljö? Den byter till vinterpäls. Vinterpälsen är vit så att fjällräven kan gömma sig i snön så att den inte blir upptäckt av rovdjur. Vinterpälsen är också tjockare och stöter ifrån vatten lättare.
Begrepp:
Dvala
Förråd
Gryt
Ide
Isolering
Minusgrader
Stannfågel
Vinterståndare
övervintra