Att kunna till diagnos i fysik 2/5

Att kunna till diagnos 3 No

 

Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar . Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då enkla resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.

Detta visar eleven under lektionstid då vi kommer genomföra 3 olika experiment.

 

På diagnosen visar eleven att:

Eleven har grundläggande kunskaper om fysikaliska fenomen och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av fysikens begrepp.

 

Instuderingsfrågor:

 

  • På vilket sätt är solen viktig för växterna?
  • Vad är skillnaden mellan regn och snö?
  • Beskriv begreppen:

 

Termometer

Vimpel

Barometer

Regnmätare

Isolerande

Ledande

 

  • Förklara hur vind uppstår
  • Ge exempel på ett ämne som är isolerande, vad innebär det att ett ämne är isolerande?
  • Hur kan fåglar och djur spara värme?
  • Hur kan människor spara värme?
  • Ge exempel på något som leder värme
  • Beskriv hur det går till när exempelvis mat svalnar
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *